02

boekontwerp / zeven weken italië

Zeven weken Italië

In 1998 heb ik met vriend en huisgenoot Rob een reis gemaakt door Italië. Tijdens deze reis maakte ik tekeningen en hield ik een dagboek bij. Dit schets- en dagboek is een van mijn meest waardevolle bezittingen. Het schetsboek is inmiddels kwetsbaar geworden. Dat de reis dit jaar precies 25 jaar geleden is, leek mij een mooie gelegenheid er een echt boek van te maken.

Uitgevoerde werkzaamheden:

  • scannen en opschonen schetsen
  • overtypen teksten
  • concept, ontwerp en opmaak boek

(Dit is een persoonlijk project. De afbeeldingen op deze pagina zijn digitale modellen.)

ontwerp
Studio Deining
klant
eigen beheer
formaat
184 x 260 mm
pagina's
84
publicatie
2023

Het is een boek geworden met een rustige vormgeving. De vormgeving heb ik ondergeschikt gemaakt aan de inhoud; de tekst en tekeningen. Op dit manier leidt de vormgeving niet teveel af en gaat alle aandacht naar de inhoud.

Voordat ik de layout van het boek ging ontwerpen, heb ik eerst de volgende twee onderdelen uitgezocht:

  • bepalen formaat boek
  • selecteren lettertype

Voor mij is voor de beleving van een boek het formaat (en dikte) belangrijk. Een boek moet goed voelen in je handen. Een boek kan te dun, te dik, te groot en te zwaar zijn.

Tijdens onze reis door Italië hebben we veel musea, kerken en oude steden bezocht. Italië is eigenlijk gewoon een openluchtmuseum. Daarom leek het mij leuk een wat ouder, Italiaans lettertype te kiezen plus een eigentijds lettertype. Ik heb daarom gekozen voor de Bodoni, een lettertype uit eind 18e eeuw ontworpen door de Italiaan Giambattista Bodoni, in combinatie met de Avenir, ontworpen door de Zwitser Adrian Frutiger in 1988.

Tijdens het ontwerpen merkte ik dat ik niet teveel in mijn hoofd moet gaan zitten. Als ik loslaat wat ik wil gaan maken, kom ik veel meer in een flow en dan ontstaat het ontwerp ‘vanzelf’. Voor het ontwerp maakte ik een basislayout dat ik als onderlegger gebruik voor heel het boek. Dit zorgt voor rust en regelmaat in het boek. Omdat de tekeningen heel verschillend zijn, was het wel nodig om elke pagina met de hand op te maken. Dat vond ik overigens ontzettend leuk om te doen. Op deze manier is bijna elke pagina in het boek uniek, terwijl er toch een consistente basis aan ten grondslag ligt.