/ Categorie:

Creatieve Hubs Nederland

Creatieve Hubs Nederland (CHnl) is een samenwerking tussen de grootste en oudste creatieve hubs in Nederland. Opgericht in 2010 vertegenwoordigen ze 33 hubs en ruim 4.000 creatieve ondernemingen in heel Nederland. CHnl helpt de creatieve hubs professioneler en duurzamer te worden door kennisuitwisseling, community building en lobby werk.

De website van CHnl was sterk verouderd, zowel technisch, inhoudelijk en qua vormgeving. Ook het beheer van de website was vrijwel onmogelijk geworden. Dit belemmerde CHnl in het doorgroeien en realiseren van hun ambitie. Met de nieuwe website wil CHnl laten zien dat het een volwaardige gesprekspartner is voor haar leden, de lokale overheid en investeerders.

Het was verleidelijk om direct met het ontwerp en de vormgeving te beginnen. Maar, een goed ontwerp heeft een goede basis nodig:  inhoud en structuur. In een aantal sessies hebben we gezamenlijk gewerkt aan analyse en onderzoek. Wat is nu precies de doelgroep en het doel van de website? Belangrijk onderdeel van deze fase was het werken met User Stories.

User Stories zijn kleine verhaaltjes geschreven vanuit de gebruiker van de website. Dit maakt de website veel gebruiksvriendelijk en helpt enorm in het prioriteren van de website functionaliteit. In plaats van de website te ontwerpen vanuit een opsomming van functies, eisen en randvoorwaarden zijn de behoeftes van de eindgebruiker sturend.

Het resultaat van de analyse- en onderzoeksfase was input voor de volgende fase: de Informatie Architectuur opgezet. De Informatie architectuur bepaalt de samenhang en omvang van de belangrijkste pagina’s en onderdelen van de website. Onderdeel hiervan zijn een Sitemap en Wire Frames. De sitemap is een plattegrond en stroomdiagram van alle belangrijke website pagina’s. Wire Frames zijn schematische tekeningen van de losse pagina’s.