/ Categorie:

DUN Wallets

DUN Wallets is het bedrijf van Sjoerd van Dam. DUN Wallets maakt de dunste leren portemonnee ter wereld. Tien jaar geleden begonnen als hit op Kickstarter en sindsdien een bestseller. DUN Wallets heeft inmiddels een assortiment van vier verschillende portemonnee’s en een rugzak. Een zesde product – ook weer een portemonnee – is onderweg. DUN Wallets verkoopt voor 99% online via de eigen website. Klanten komen voornamelijk uit de US, Canada, UK, India en Nederland. 

Sjoerd sprak ik op een open atelierdag van een gemeenschappelijke vriend. Hij gaf aan al ruim twee jaar op zoek te zijn naar een geschikt iemand om zijn website aan te pakken. Tot nog toe had Sjoerd er geen goeie ervaringen mee. Webbureaus met eigen ideeën kwamen die niet strookte met de door Sjoerd gewenste vormgeving en uitstraling. Sjoerd zochten iemand die het ontwerp van de website naar een hoger plan kon brengen als ook (kritisch), op niveau en strategisch kon meedenken. Na enkele gesprekken gunde Sjoerd mij de opdracht.

Zoals ik doe bij elk project begin ik met onderzoek. In dit geval kwamen de volgende onderwerpen aan bod: SEO, websitestatistieken (Google Analytics), bestaande rapporten en adviezen en enkele gesprekken met Sjoerd en Meena (partner van).

Belangrijkste uitkomsten van het onderzoek waren:

  • Snelheid van de website is belangrijk. Niet alleen voor de bezoeker maar ook voor hogere ranking en SEO.
  • Gebruiksvriendelijkheid is belangrijk: dan blijven bezoekers langer op de pagina en zorgt ook weer voor betere ranking in Google
  • Social Proof en USP’s beter uitvoeren in de vormgeving. Beide dragen bij aan een hogere conversie van de website.
  • Vormgeving van de website meer in lijn brengen met de producten van DUN Wallets. In woorden: strak en minimalistisch en meer lifestyle fotografie.

Uitkomsten van het onderzoek heb ik meegenomen in de eerste schets- en ideeënfase. De eerste fase van het ontwerpproces lag de focus op de typografie (lettertype). Typografie is erg bepalend voor de vormgeving, dus dat heeft bij mij prioriteit. Na enkele rondes kwamen we uit op het lettertype Inter, ontworpen door de Zweed Rasmus Andersson. Dit lettertype is speciaal gemaakt voor gebruik op schermen. Het heeft een no-nonsense, strakke Scandinavische uitstraling die goed past bij DUN Wallets.

Volgende stap was de keuze voor het beeldmateriaal, met name op de homepage. We besloten twee varianten te maken. Eentje waarbij alleen het product getoond werd en met de tweede variant een lifestyle foto waar de DUN Wallet in context van gebruik weergeven wordt. Het ontwerp is vervolgens in meerdere rondes verfijnd en verbeterd.

  • klant: DUN Wallets
  • product: website
  • werkzaamheden: onderzoek, wireframes, ontwerp
  • oplevering: september 2024